همسايه داري

۸ بازديد
دين اسلام پيرامون همسايه توصيه هاي اكيد دارد به طوري پيامبر مي فرمايند «هركس لوازم مورد نياز زندگي را از همسايه‌اش دريغ دارد، خدا وي را در قيامت از فضل خود محروم كند و او را به خودش واگذارد.»(مفاتيح الحيات، ص 344، بخش كيفر بي‌توجهي به همسايه) با همه اين تاكيد ها اما زندگي امروز ما اثري از همسايه داري ندارد امروز خانه بغلي را كه نه ،بلكه افراد همسايه ديوار به ديوار خود در يك آپارتمان را به زور مي شناسند و با او رابطه دارند. يا اين سبك زندگي هم خودمان را از بركات معنوي چنين موضوعي محروم كرده ايم و هم از بركات مادي  و اجتماعي آن باز مي مانيم. يقينا اگر قرار است در زمينه  زندگي اسلامي كارهاي فرهنگي و اثرگذار كرد لازم است مسئولين و خود ما پيرامون همسايه داري و ترويج فرهنگ صحيح آن تلاش كنيم
فرهنگ همسايگي در كنار حقوقي مطرح است كه در واقع داشتن فرهنگ همسايه داري موجب رعايت اين حقوق  مي شود.


اين حقوق  مراعات همه آن چيزهايي است كه نسبت به برادران ايماني سفارش شده و  نسبت به همسايه با شدت بيشتري توصيه شده. امام سجاد(ع) در بيان برخي از حقوق همسايگي مي فرمايد: حق همسايه ات اين است كه در غياب او آبرويش را حفظ كني و در حضورش او را احترام نهي. اگر به او ظلمي شد ياري اش رساني، دنبال عيبهايش نباشي، اگر بدي از او ديدي بپوشاني، اگر بداني نصيحت تو را مي پذيرد او را در خفا نصيحت كني، در سختي ها رهايش نكني، از لغزشش درگذري، گناهش را ببخشي و با او به خوبي و بزرگواري معاشرت كني. (خصال، ص 965)
كتاب هاي مختلفي دراينباره بهچاپ رسيده است يكي از اين كتاب ها " اخلاق همسايه داري و آپارتمان نشيني" به قلم محمد جواد فلاح مي باشد.


در اين كتاب كه توسط مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما منتشر شده است، ابتدا مباحث و معاني لغوي كلماتي مانند اخلاق، همسايه،‌آپارتمان و محدوده همسايگي را تحت عنوان مفهوم شناسي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.
فصل دوم اين كتاب با عنوان اخلاق و حقوق همسايه داري در اسلام، مباحثي را از جمله اهميت جايگاه همسايه داري در قرآن و روايات، بايد ها و نبايد هاي همسايه داري، بايسته هاي اخلاق همسايه داري، خوش همسايگي – دستور الهي، ‌دلجويي از همسايه، خوش همسايگي – نشانه مسلماني و ايمان، همسايه آزاري، آثار خوش همسايگي، زياد شدن همسايه و آثار همسايه آزاري بررسي كرده است.
در بخشي از اين فصل با عنوان مصداق هاي همسايه آزاري چنين آمده است: «هرچند هرگونه اخلاق و رفتار بد را از مصداق هاي همسايه آزاري مي توان شمرد، نمونه هايي از همسايه آزاري، در برخي از سخنان معصومان عليهم السلام نقل شده كه شايسته تامل و بررسي است.

از جلوه هاي بد همسايگي، مي توان بدگماني، ستم، خودخواهي،‌ خيانت به مال و ناموس،‌ دروغ گويي،‌ بي شرمي،‌ غيبت و بدگويي كردن، حسادت،‌ چشم و هم چشمي، بي بند و باري، بدزباني،‌ تجسس، فال گوش بودن،‌ تجمل گرايي، و هر اخلاق ناپسند انساني را برشمرد.
با اين حال، در برخي روايت ها به مواردي چند، به گونه اي خاص اشاره شده كه بسيار قابل توجه و تامل است؛‌ از جمله نقل كرده اند كه روزي اصحاب پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم به ايشان عرض كردند: فلان زن روزها روزه دار است و شب ها را به عبادت مي گذراند، در ضمن صدقه هم مي دهد، ولي به زبان، همسايه را مي آزارد،‌ رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: چيزي براي آن زن نيست،‌ او اهل جهنم است.»
فصل سوم اين كتاب به بحث آپارتمان نشيني پرداخته است؛ در اين فصل مباحثي از جمله بررسي و مقايسه زندگي آپارتمان نشيني با زندگي سنتي از نظر فيزيكي و نماي ساختمان و ابعاد معنوي،‌مزيت هاي زندگي آپارتمان نشيني، عيب هاي زندگي آپارتمان نشيني و جلوه هايي از اخلاق همسايه داري مدرن(آپارتمان نشيني) بررسي شده است.
در بخش مزيت هاي زندگي آپارتمان نشيني در مطلبي با عنوان نظم پذيري و انضباط اجتماعي ساكنان، چنين آمده است: «رفت و آمد به موقع ساكنان در ساعت هاي معيني از شب و روز و رعايت حقوق همسايگان در مهماني ها و شب نشيني ها،‌ ساكنان مجتمع هاي مسكوني را افرادي منظم بار مي آورد.
مواردي مثل استفاده نكردن شخصي از قسمت هاي اشتراكي و رعايت حقوق طبقه هاي پايين و بالا،‌ ساكنان را به رعايت كردن قانون وادار مي كند و آنها را در برابر اجتماع، افرادي قانون مند و با انضباط مي سازد.»

نويسنده كتاب در فصل آخر كتاب با عنوان «همراه با برنامه سازان»‌ اقدام به انتشار مطالبي در خصوص محورهاي كليدي در سياست گذاري و برنامه هاي كلان، راهكارهاي پرداختن به اخلاق همسايه داري در برنامه هاي رسانه، آموزش اخلاق همسايه داري و فرهنگ سازي در ميان كودكان و نوجوانان، مستند سازي، پرسش هاي كارشناسي و پرسش هاي مردمي كرده است.
منبع : http://ebrahimi114.blogfa.com/post/120


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد